Ervaringen met stockbureaus

Dit forum is bedoeld voor het geven van informatie.
ivonnewierink
Beheerder
Contacteer:

Ervaringen met stockbureaus

Bericht door ivonnewierink » di 03 sep 2013, 23:30

Onderstaand, voor alle duidelijkheid de persoonlijke ervaringen met diverse stockbureaus van de operator van dit forum, Ivonne Wierink

Zoonar, een Duits stockbureau, dat minimaal 50% uitkeert van de verkoop.

Shutterstock
Als je goed geld wilt verdienen met je stockfoto's, illustraties en/of filmpjes, dan zul je zeker bij Shutterstock binnen moeten komen. Mij lukte het de 2e keer. De eerste keer was ik slordig in de selectie van de 10 "testfoto's" , maar daar leerde ik van (je hebt toch een flink incasseringsvermogen nodig als je net begint ;)), de 2e keer was ik dus een stuk zorgvuldiger. Als er 7 van de 10 foto's worden doorgelaten, dan ben je binnen. De downloads die eigenlijk direct op gang kwamen, verbaasden mij. Ok. De opbrengst is per foto maar een schijntje, maar veel schijntjes maken veel geld. De opbrengst, die in het begin slechts $0.25 cent per download is wanneer een koper een goed contract heeft, wordt, naarmate je meer verdient, hoger, tot maximaal $0.38 cent. Maar, er zijn ook kopers met andere contracten, die kunnen "on demand" kopen, en dan is het al 1 of 2 dollar per download. En wil de koper iets moois met jouw foto doen, zoals gebruiken in een blad met een enorme oplage (> 250.000) of wil men een ansichtkaart maken van jouw foto, dan verdien je $28.00 aan die download. En dat komt bij mij toch vaak voor, dus dat is geen lekkermakertje! Kortom, registreren bij Shutterstock, en selecteer je 10 allerbeste foto's. Twijfel je, vraag hulp hier in het forum over welke foto's je het beste kunt inzenden.

Pond5
Een stockbureau, gevestigd in Zwitserland en New York, en voor mij hartstikke nieuw. Ik ben er recent begonnen, en eigenlijk heb ik er nog maar weinig staan, maar zag dat ik al een paar downloads had, dus dat valt niet tegen. Uploaden gaat makkelijk, je kan via de site uploaden (razendsnel, maar komt dat door mijn glasvezel?), en daarna kan je de prijzen aanpassen die je voor je foto's wilt hebben. Standaard staat de verkoopprijs op 1 dollar, en daar krijg je de helft van. Er zijn ook daar grotere verkopen mogelijk, er werd een foto verkocht voor 4 dollar, en ook daar krijg ik de helft van. Wat je als enige moet doen, is een modelrelease aan de foto's met personen hangen. Gewoon alle foto's met dat model aanvinken, en onderaan aangeven welke release eraan moet worden gehangen. Die releases, die heb ik ook in één keer allemaal geupload, simpel dus. Geen categorieën etc., dan allemaal aanvinken, en naar de curator (tja, zo noemen ze daar de reviewer, je moet het even weten ;))

Mostphotos
Ik ben nu (december 2013) ongeveer 3 maanden actief bij Mostphotos. Ik twijfelde, want een nieuw bureau erbij betekent doorgaans dat ik even heel erg veel werk heb, om ca. 23.000 foto's online te zetten bij het desbetreffende bureau. Ik werd benaderd met een aanbieding, die geldig zou zijn mits ik binnen een week mijn portfolio daar had staan. Ik heb laten weten meer tijd nodig te hebben, en dat was akkoord. Ik begon twijfelend, maar via FTP vlogen de foto's hier weg, en daar naar binnen. Nu heb ik een glasvezelverbinding, maar ook aan de kant van de bureaus wordt nogal eens geknepen. Hier niet, echt razendsnel. Dan op de site. Daar bleek dat je niet eens een modelrelease nodig hebt. Bij het uploaden geef jij aan dat er, bij personen, een modelrelease aanwezig is. Daar sta je dus garant voor, en dat werkt dus razendsnel. Wat bleek, binnen twee dagen had ik al mijn 23.000 foto's online staan! Dat was mij nog niet eerder overkomen. Het is niet zo'n groot bureau, er zijn minder dan 50.000 fotografen. Het staat niet vermeld, maar ik vermoed dat het een Zweeds bureau is (dat niet vermelden vind ik dus een ernstig minpuntje).
Dan de verdiensten. Voor een relatief nieuw, en relatief klein bureau (ca. 6.000.000 foto's online) valt het mij niet tegen, zeker gezien de inspanning die je moet doen (niks dus), mijn wekelijkse upload kost mij daar geen 5 minuten. De opbrengst, ca. 40 a 50 dollar, is dus snel verdiend hier. Dus als je even tijd hebt, dan snel je portfolio online zetten, voor het werk hoef je het niet te laten, en het bureau groeit nog steeds.

Depositphotos
Dit is een bureau dat nog niet zo lang op de markt is. Er is regelmatig een actie waarbij de fotograaf voor het uploaden van de 1e 500 foto's die worden goedgekeurd meteen al 0,10 cent per stuk krijgen bijgeschreven. Dat tikt al lekker aan. Verder is het een bureau dat al in korte tijd bij mij elke maand uitbetaald, want meteen al ruim boven de $100,00 (ok. wel met ruim 18.000 foto's, maar toch, er zijn bureaus waar dat moment langer op zich laat wachten). Er zitten dus in ieder geval klanten! Uploaden gaat via FTP, maar het plaatsen in categorieën en modelreleases eraan hangen vraagt wel even tijd. Doen dus als je even tijd over hebt!
Kijk ook eens op www.stockmateriaal.com

Plaats reactie